Svar: Måltider og hårtab
6. november 2015
Alder:
4 mdr.
Kære Sine
Tak for dit brev :)
Det lyder til at jeres datter er en "langsom spiser" og jeg kan godt forstå, du synes det er frustrerende, hvis I skal bruge flere timer på at få hende til at indtage blot 90 ml...
Da du både ammer og giver flaske, så får hun dog sandsynligvis sit behov dækket fint, men det vil naturligvis være rigtig dejligt, hvis måltiderne ikke varede så lang tid - for hele dagen kommer jo meget let til at gå op i at give hende mælk og der er næsten ikke tid til andet:)
Det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at skabe en rytme, hvor din datter får mælk som en fast del af sit putteritual. Det vil sige, at mælken skal indgå som en del af det at skulle sove. Hun skal således ikke ammes eller have flaske, når hun vågner, men her leges med, I kan pludre sammen, tumle lidt osv. og så kan du skifte hende, svøbe hende og her amme og/eller tilbyde flaske og så kan hun sove.
En sådan rytme vil ofte hjælpe til, at hun falder let i søvn og får en god sammenhængende lur - og samtidig vil det give mulighed for, at du stille og roligt kan starte op med lidt skemad. Du bør tidligst starte ved 4 måneders alderen (17 uger) og det er meget små mængder hun skal have. Bare 4-5 skefulde til max 1/2 dl vil være fint og jeg vil anbefale dig, at du lige nu forsøger med lidt skemad formiddag eller frokost. Sammen med skemaden skal hun have vand af kop.
Tiden vil derfor stille og roligt arbejde for jer, så hun begynder at få en rytme, hvor hun tilbydes skemad og vand af kop, når hun vågner og tilbydes bryst/flaske før hun så skal sove igen.
En plan for dagen kunne f.eks. se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre, får evt. en lille ekstra tår, når dagen begynder
Formiddag 9: Ammes/flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11: Tilbydes små smagsprøver af lidt grød og tilbydes lidt vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til middagslur måske mellem 12-13 - tidspunktet afhænger af, hvor lang en formiddagslur hun tager
Eftermiddag 16: Ammes/flaske
Sover dagens 3. lur
Aften 18: Tilbydes små smagsprøver af lidt mos, samt vand af kop. Dette måltid introduceres først, når det går godt med skemaden til frokost. Indtil da tilbydes hun mælk efter behov om aftenen.
Ammes/flaske og puttes til natten - tidspunktet afhænger af hvor sent og hvor lang hendes 3. lur er.
Sen aften 23-24: Ammes/flaske og sover videre
Midt nat 03: Ammes efter behov
Du skal regne med, at hun har brug for mælk ca hver 3-4 time, så hun spiser 6-8 gange i døgnet. Og med den alder hun har nu, vil det være rigtig godt, at du prøver at inddele dagen i vågne og aktive perioder og så perioder, hvor hun tilbydes mælk og hjælpes til at sove.
Det kan være en god idé at du prøver med en anden type erstatning, måske bryder hun sig ikke så meget om smagen af den erstatning, som hun får lige nu.
Det vil også være en god idé, at du forsøger med en anden flaskesut, evt. med flere huller, til et ældre barn eller en flaskesut beregnet til vælling. Ikke fordi du skal tilbyde hende vælling, for det skal du ikke - men mere fordi modermælkserstatningen så måske løber lidt lettere til hende, så hun kan drikke den hurtigere.
Jeg vil anbefale dig to af mine bøger "Helens bog om Amning & Flaske" og "Helens bog om Børn & Mad".
Med hensyn til dit hårtab, så skyldes dette, at der sker en masse hormonændringer i din krop. Mange kvinder oplever hårtab efter en fødsel, og meget ofte når barnet er mellem 2-6 måneder gammelt. I graviditeten vil mange opleve, at deres hår bliver mere fyldigt, nogle oplever at få krøller eller fald i håret, nogen siger også, at de føler, at deres hår vokser hurtigere i graviditeten - og det hårtab, du har nu, skyldes at der nu sker en naturligt udskifning af dit hår. Du taber noget af det hår, som du ikke har tabt under graviditeten og kan nogle gange også tabe mere hår end det - alt sammen hormonelt og det skulle gerne blive normalt igen:)
Det bedste du kan gøre er at spise en så varieret kost som muligt, så du får en masse vitaminer, mineraler, forskellige fedtstoffer (spis f.eks. gerne variation af fisk) og protein via kosten - og så er det fint at supplere med en vitaminpille i en periode.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske